BIOGRAFIE
ENGLISH - DEUTSCH
De veel gevraagde en uiterst veelzijdige Nederlandse dramatisch-coloratuur sopraan Marene Elgershuizen rondde in 2013 haar Bacheloropleiding met Excellentieprogramma aan het Prins Claus Conservatorium af. Zij volgde masterclasses bij onder andere Margreet Honig, Gerd Uecker, Camilla Nylund, Soile Isokoski, Nadine Secunde, Jard van Nes en Ira Siff. Bovendien is zij alumnus van de Internationale Opernakademie 2013 in Schwerte (DU). In 2014 nam zij deel aan de eerste Bad-Saarow Meisterkurs (DU) van Thomas Johannes Mayer en Kirsten Schötteldreier.
Haar Masterdiploma behaalde Marene aan het Conservatorium van Amsterdam. Met volledige studiebeurzen van o.a. het VSB Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds vervolgde zij haar studie met twee jaar in Duitsland bij Kammersängerin Gabriele Schnaut en volgde coachings bij Graham Cox, Klaus Sallman en John Norris. Marene wordt nu gecoacht door de bekende dramatische sopraan Janice Baird in Berlijn en door Brian Masuda in Amsterdam.
Marene soleert sinds 2009, toen in de Markus Passion van Reinhard Keiser. In oktober 2011 kreeg Marene lovende recensies over haar optreden in Beethovens Mis in C en Mendelssohn Bartholdy’s Psalm 42: “In Psalm 42 mocht sopraan Marene Elgershuizen nog eens afzonderlijke laten horen wat ze waard was, en dat was veel” – FD. “De mooiste solobijdrage afkomstig van sopraan Marene Elgershuizen. Met een glashelder geluid fraseerde ze de teksten zo, dat ieder woord helemaal op zijn plaats viel” – LC. Ook haar samenwerking met het Projectkoor Opus in februari 2012 en haar bijdrage in Brahms' Ein Deutsches Requiem door het Delfts Orkest viel bij de pers in goede smaak. Recent werd haar Libera me in Verdi's Requiem bestempeld als "Memorabel!' - GV. In maart 2019 maakte Marene haar debuut in de Grote Zaal van het Concertgebouw, Amsterdam, met de mezzopartij in Duruflé's Requiem en de meer dan hoge noten uit Orff's Carmina Burana.
Marene heeft zich de laatste tijd vooral verdiept in Duits repertoire: Mozart, Strauss, Berg, Mahler e.a. Zij zong dan ook in recitals reeds de Vier Letzte Lieder, de Sieben Frühe Lieder en Das Himmlische Leben uit de 4e Symfonie van Mahler met groot orkest. Het orkestrale repertoire combineert Marene met operarollen zoals Fiordiligi, Konstanze en de Koningin van de Nacht. Een uitgebreid en uitgevoerd oratoriumrepertoire heeft zij ook paraat. Vanwege haar zeldzame stemvak zingt zij daarom monumentale werken als Verdi's en Dvorak's Requiem, Poulenc's Gloria, Rossini's Stabat Mater en Petite Messe Solennelle, maar ook Ein Deutsches Requiem, Gorecki's 3e Symfonie en Mozart's Mis in c. Het zijn stukken die een sterke beheersing van de extremen van de sopraanstem vragen. Marene's liedrepertoire strekt zich van Duits (Schubert, Wagner) en Frans (Fauré) tot de prachtige Scandinavisch orkestrale werken van Sibelius, Grieg, Kilpinen en Sallinen.
Zij werkte met dirigenten als Frank Hameleers, Bernhard Touwen, Lex Bergink, Iassen Raykov, Hans Lamers, Pieter Cox, Paul Waerts, Gilles Michels, Louis Buskens, Jan van Maanen, Yt Nicolai, Andrew Charity, Geert-Jan van Beijeren, Bergen en Henegouwen, Peter Gaasterland, Merlijn Twaalfhoven, Anne Sollie, Adrían Rodríguez van der Spoel, Arnaud van Gelder, Evert-Jan Krause, Jeroen Zijlstra en Chris Fictoor. Coachings kreeg zij onder andere van Jules van Hessen en Ed Spanjaard.
In november 2013 won Marene de eerste prijs in de Euregio Vokalisten Wettbewerb in Heek-Nienborg, Duitsland. Haar technische controle werd door de jury uitzonderlijk gewaardeerd. In 2011 behaalde Marene in het Internationale Oratorium Concours in Rome een plaats in de halve finale. Bij het 49ste Internationale Vocalisten Concours in Den Bosch in september 2012 viel Marene in de kwartfinales zowel bij publiek als jury zeer positief op.
In operaproducties zong Marene de rol van Fiordiligi in Cosi fan tutte bij Opera Nijetrijne (2015), Liu in Turandot bij de Weekend Opera Utrecht in het nieuwe Tivoli Vredenburg (2014), Susanna in Mozarts Le Nozze di Figaro, Soeur Constance in Les Dialogues des Carmélites van Poulenc en in London Aufseherin/Vertraute in Elektra van Strauss (2014). In 2018 nam ze de rol van Koningin van de Nacht voor haar rekening bij operagezelschap The Fat Lady. In november 2018 volgde de rol van Santuzza in Mascagni's Cavalleria Rusticana bij de Bredase en Bossche Opera, die ze in mei 2019 nogmaals heeft uitgevoerd.
Tijdens het Peter de Grote Festival in 2010 werd haar als eerste klassieke zanger de Labberté-Hoedemaker Prijs uitgereikt als onderscheiding voor haar musiceren. Bovendien kende het Labberté-Hoedemaker Fonds haar een volledige studiebeurs toe. Voor haar vervolgstudie in Duitsland won Marene zowel een studiebeurs van het VSB Fonds als van het dr Hendrik Muller's Vaderlandsch Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Een Meisterkurs Stipendium werd haar in 2014 toegekend door de Universität der Künste in Berlijn. In november 2015 won zij een Wagner Stipendium van het Richard-Wagner-Verband Berlin-Brandenburg. Onder andere vanwege deze staat van dienst was Marene in 2019 adviseur in de Amsterdamse commissie ter beoordeling van beursaanvragen bij het VSBfonds.
Marene vormt met de bekende pianist Aleg Tryfanenkau een lied-duo. Hun repertoire is opgebouwd uit werken van Schubert tot Wagner en van Fauré tot Sibelius. Zij treden geregeld op in de verschillende concertzalen die ons land rijk is.
Naast haar zangstudie studeerde Marene af in Geschiedenis en Internationale Betrekkingen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met als specialisatie Genocide Studies, Conflict Studies en Egodocumenten. Zij wil verder naast haar zingen graag maatschappelijk betrokken blijven en zet zich daarom in haar vrije tijd bestuurlijk in voor o.a. LHBTI-rechten, Vrouwenrechten en de Klassieke Muziek sector.
De veel gevraagde en uiterst veelzijdige Nederlandse dramatisch-coloratuur sopraan Marene Elgershuizen rondde in 2013 haar Bacheloropleiding met Excellentieprogramma aan het Prins Claus Conservatorium af. Zij volgde masterclasses bij onder andere Margreet Honig, Gerd Uecker, Camilla Nylund, Soile Isokoski, Nadine Secunde, Jard van Nes en Ira Siff. Bovendien is zij alumnus van de Internationale Opernakademie 2013 in Schwerte (DU). In 2014 nam zij deel aan de eerste Bad-Saarow Meisterkurs (DU) van Thomas Johannes Mayer en Kirsten Schötteldreier.
Haar Masterdiploma behaalde Marene aan het Conservatorium van Amsterdam. Met volledige studiebeurzen van o.a. het VSB Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds vervolgde zij haar studie met twee jaar in Duitsland bij Kammersängerin Gabriele Schnaut en volgde coachings bij Graham Cox, Klaus Sallman en John Norris. Marene wordt nu gecoacht door de bekende dramatische sopraan Janice Baird in Berlijn en door Brian Masuda in Amsterdam.
Marene soleert sinds 2009, toen in de Markus Passion van Reinhard Keiser. In oktober 2011 kreeg Marene lovende recensies over haar optreden in Beethovens Mis in C en Mendelssohn Bartholdy’s Psalm 42: “In Psalm 42 mocht sopraan Marene Elgershuizen nog eens afzonderlijke laten horen wat ze waard was, en dat was veel” – FD. “De mooiste solobijdrage afkomstig van sopraan Marene Elgershuizen. Met een glashelder geluid fraseerde ze de teksten zo, dat ieder woord helemaal op zijn plaats viel” – LC. Ook haar samenwerking met het Projectkoor Opus in februari 2012 en haar bijdrage in Brahms' Ein Deutsches Requiem door het Delfts Orkest viel bij de pers in goede smaak. Recent werd haar Libera me in Verdi's Requiem bestempeld als "Memorabel!' - GV. In maart 2019 maakte Marene haar debuut in de Grote Zaal van het Concertgebouw, Amsterdam, met de mezzopartij in Duruflé's Requiem en de meer dan hoge noten uit Orff's Carmina Burana.
Marene heeft zich de laatste tijd vooral verdiept in Duits repertoire: Mozart, Strauss, Berg, Mahler e.a. Zij zong dan ook in recitals reeds de Vier Letzte Lieder, de Sieben Frühe Lieder en Das Himmlische Leben uit de 4e Symfonie van Mahler met groot orkest. Het orkestrale repertoire combineert Marene met operarollen zoals Fiordiligi, Konstanze en de Koningin van de Nacht. Een uitgebreid en uitgevoerd oratoriumrepertoire heeft zij ook paraat. Vanwege haar zeldzame stemvak zingt zij daarom monumentale werken als Verdi's en Dvorak's Requiem, Poulenc's Gloria, Rossini's Stabat Mater en Petite Messe Solennelle, maar ook Ein Deutsches Requiem, Gorecki's 3e Symfonie en Mozart's Mis in c. Het zijn stukken die een sterke beheersing van de extremen van de sopraanstem vragen. Marene's liedrepertoire strekt zich van Duits (Schubert, Wagner) en Frans (Fauré) tot de prachtige Scandinavisch orkestrale werken van Sibelius, Grieg, Kilpinen en Sallinen.
Zij werkte met dirigenten als Frank Hameleers, Bernhard Touwen, Lex Bergink, Iassen Raykov, Hans Lamers, Pieter Cox, Paul Waerts, Gilles Michels, Louis Buskens, Jan van Maanen, Yt Nicolai, Andrew Charity, Geert-Jan van Beijeren, Bergen en Henegouwen, Peter Gaasterland, Merlijn Twaalfhoven, Anne Sollie, Adrían Rodríguez van der Spoel, Arnaud van Gelder, Evert-Jan Krause, Jeroen Zijlstra en Chris Fictoor. Coachings kreeg zij onder andere van Jules van Hessen en Ed Spanjaard.
In november 2013 won Marene de eerste prijs in de Euregio Vokalisten Wettbewerb in Heek-Nienborg, Duitsland. Haar technische controle werd door de jury uitzonderlijk gewaardeerd. In 2011 behaalde Marene in het Internationale Oratorium Concours in Rome een plaats in de halve finale. Bij het 49ste Internationale Vocalisten Concours in Den Bosch in september 2012 viel Marene in de kwartfinales zowel bij publiek als jury zeer positief op.
In operaproducties zong Marene de rol van Fiordiligi in Cosi fan tutte bij Opera Nijetrijne (2015), Liu in Turandot bij de Weekend Opera Utrecht in het nieuwe Tivoli Vredenburg (2014), Susanna in Mozarts Le Nozze di Figaro, Soeur Constance in Les Dialogues des Carmélites van Poulenc en in London Aufseherin/Vertraute in Elektra van Strauss (2014). In 2018 nam ze de rol van Koningin van de Nacht voor haar rekening bij operagezelschap The Fat Lady. In november 2018 volgde de rol van Santuzza in Mascagni's Cavalleria Rusticana bij de Bredase en Bossche Opera, die ze in mei 2019 nogmaals heeft uitgevoerd.
Tijdens het Peter de Grote Festival in 2010 werd haar als eerste klassieke zanger de Labberté-Hoedemaker Prijs uitgereikt als onderscheiding voor haar musiceren. Bovendien kende het Labberté-Hoedemaker Fonds haar een volledige studiebeurs toe. Voor haar vervolgstudie in Duitsland won Marene zowel een studiebeurs van het VSB Fonds als van het dr Hendrik Muller's Vaderlandsch Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Een Meisterkurs Stipendium werd haar in 2014 toegekend door de Universität der Künste in Berlijn. In november 2015 won zij een Wagner Stipendium van het Richard-Wagner-Verband Berlin-Brandenburg. Onder andere vanwege deze staat van dienst was Marene in 2019 adviseur in de Amsterdamse commissie ter beoordeling van beursaanvragen bij het VSBfonds.
Marene vormt met de bekende pianist Aleg Tryfanenkau een lied-duo. Hun repertoire is opgebouwd uit werken van Schubert tot Wagner en van Fauré tot Sibelius. Zij treden geregeld op in de verschillende concertzalen die ons land rijk is.
Naast haar zangstudie studeerde Marene af in Geschiedenis en Internationale Betrekkingen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met als specialisatie Genocide Studies, Conflict Studies en Egodocumenten. Zij wil verder naast haar zingen graag maatschappelijk betrokken blijven en zet zich daarom in haar vrije tijd bestuurlijk in voor o.a. LHBTI-rechten, Vrouwenrechten en de Klassieke Muziek sector.